Monday, June 20, 2011

Jawatan @ amanah

Saya terasa nak menulis malam ni bila mengenangkan keadaan di pejabat siang tadi. Perkara yang sama berlaku ketika saya di alam persekolahan, alumni, alam kampus, kerjaya dalam sektor swasta dan ketika ini dalam sektor awam.

Apa yea? Taklifan @ amanah @ jawatan @ menjadi ketua. Saya tidak pasti hendak menyatakan pendapat tesebut adalah boleh digunapakai atau tidak. Tetapi secara peribadi, saya merasakan adalah tidak sesuai untuk menggunakan pendapat tersebut.

Faham apa yang saya cuba sampaikan? Mengangkat sesorang yang agak bermasalah dari sedi disiplin dan etika kerja sebagai ketua dengan alasan apabila mereka diberi sesuatu taklifan, mereka akan berubah. Saya amat tidak bersetuju dengan pendapat ini.

Amanah sebagai seorang ketua bukanlah perkara kecil dan mudah. Sebab itu, pabila seseorang itu dilantik kita akan mengucapkan takziah..bukannya tahniah. Takziah di atas perlantikan yang mana kelak kita akan dipersoalkan tentang kepimpinan kita.

Bagaimana mungkin seorang yang menghadapi masalah disiplin dan etika diberi peluang untuk memimpin. Ya, mmg orang sebegitu perlu diberi peluang tetapi tidaklah berada dalam jawatan penting atau sebagai ketua. Ya, mereka boleh diberi jawatan sebagai ketua tetapi mungkin untuk jangka masa pendek..sepaerti short program. Tetapi tidaklah sebagai wakil kepada sesebuah kumpulan pekerja.

Erm, terfikir pula saya bagaimana mereka boleh berpendapat sebegitu. Mungkin mereka ini golongan yang bersangka baik, manusia boleh berubah. Tetapi tidak pada saya. Manusia boleh berubah tetapi amat sukar untuk berubah..

No comments:

Post a Comment