Monday, May 7, 2018

Pembedahan Femtolasik @ Pusat Pakar Mata dan Lasik Abdul Razak

Tak dak langsung update bulan April ya, saya sibuk sikit. Minggu pertama di Hotel Royale Chulan, Bukit Bintang. Seminggu di sana berkursus. Balik terus minor operation buang rabun. MC semiggu, then sibuk dgn persiapan MPPB. Maka hari ni la baru dapat berupdate..itu pun semangat sebab dapat set pc baru...ngeh ngeh ngeh.

Cerita pasal tak berkaca mata ni. Memang dah lama pasang angan-angan, tapi bila mengenangkan pricenya hurmmmm belasan ribu. Ok, jawabnya berkaca mata lah hingga akhir usia. Tapi alkisahnya pada tgh bulan 3 saya bawak ibu yearly check up di Klinik Dr Razak (ibu buang katarak di sini). Baru tahu doc dah open utk lasik. Baru mula Dec 2017, tapi hanya kaedah blade lasik (bukaan menggunakan pisau, bukan laser). Price RM5500 utk dua belah mata. Hurm ngeri la pulak dengaq ye. Tapiiiii doc cakap ada kaedah laser cuma mesin akan sampai pada April 2018 iaitu femtolasik dan relex smile. 

Ok, maka sy pun berwasap la dgn staf klinik. First step kena mai utk screening dulu (foc ja). So, appt sy 27 Mac hari Selasa jam 2.30 ptg. Tak semua org bole buat lasik ni. First optometrist akan tgk ketebalan kornea dulu. Then, dia akan tgk kestabilan power. Dan alhamdulillah saya lulus utk first stage. Optometrist akan terang pakej yang ditawarkan. Next step pre operation. Ini kena jmpa doc dan kena bawak driver sbb lepas pre op mmg tak bole drive. Mata jadi kabur sebab titisan ubat.

Pre operation saya pada 01 April (ahad) ditemani abg chaq. Lama jugak dalam dua jam. Doc akan pastikan saraf dan mata dalam keadaan baik. And alhamdulillah lepas utk stage kedua. So, the time utk decide nak ambik pakej mana. 4 penawaran pakej.

1) Blade lasik (kena buka flip pakai blade, 30 minit utk kedua belah mata)
2) Femtolasik (kena buka flip tapi pakai laser, 10 minit utk kedua belah mata)
3) Relex Smile (totally pakai laser, 5 minit ja utk kedua belah mata)
4) PRK (special case and silau)

Price utk blade lasik adalah RM5500. Tetapi doc ada offer sempena mesin baru utk femto dan smile. So, price femto adalah RM6000 dan smile RM9500. So, saya grab pakej femto dan date operation saya 16 April. Harga adalah utk kedua-dua belah mata ya. Doc offer date 09 April tapi dah saya berkursus seminggu di KL. Hati berdebar sepanjang kursus. Hairan juga saya, mmg sy cepat nervous. Tapi nervous saya lain sgt kali ni, bercerau peluh di tapak tangan. Something is bothering me but I have no idea. Saya risau pasal op ni? Tak rasanya sbb sy dah bincang dgn kak cik (she is a doctor) and kak cik ckp minor operation and very low risk. Restu ibu dan abg chaq pun dah. Hurmm its ok..persoalan itu dah terjawab pada 18hb. Alhamdulillah Dia lindungi saya drpd seseorang. Dia lindungi saya drpd terus terluka dan terus menangis. Full stop that story. 

Alhamdulillah operation berjalan dgn lancar pagi Isnin 16 April. 12.40 tgh hari masuk bilik pembedahan. 1.10 ptg dah boleh balik. Petang ke klinik sekali lagi, doc jmpa jam 2.30 ptg. Lepas tu start titik ubat 4 kali sehari. Doc pesan balik tido kejap dan alhamdulillah bangun selepas asar vision 100% clear. Segala puji bagiNya, tiada daya tanpa izinNya.

Tidoq umah kak cik memandangkan next follow up adalah hari esoknya. Follow up ditemani kak cik, alhamdulillah clear, cantik semuanya. Next follow up seminggu slps operation, sebulan selepas, 3 bulan dan 6 bulan. So far hantarannya.

1) pre op = RM300
2) op = RM6000
3) first follow up (sehari slps) = RM40
4) second follow up (seminggu slps) = RM125

Waiting for third follow up next month. And hari kedua saya dah bole drive balik ke rumah. Just dah duduk dgn ibu so berpantang la cara org tua sket. Alhamdulillah hari ni dah hari ke22. Mula-mula agak kekok..nak biasakan diri tanpa kaca mata. Sya pulak tak pernah pakai contact lens. Hehehehe..rasa pelik pakai tudung tak dak spek. Tapi sekarang dah ok. Cuma hati-hati dgn sinaran mentari. Cari la rayban yag ada uv protection ya.

Doktor yang melakukan pembedahan.

Akan jumpa Pn Zahirah dulu sblm berjumpa doktor. 

Kena ambik pagi operation slps breakfast.

Start titik ubat 2 hari sebelum pembedahan.

Doc bekalkan vitamin C. 2 biji sehari.

Wajib pakai di malam hari supaya mata tak tertenyeh. Saya pakai 2 minggu ja.

Datang lah awal ye..walaupun terpacak sblm pukul 2..still jadi org kesebelas..ramai weiii org.

New me with Dr Razak.





20 comments:

  1. hai. Assalamualaikum.
    saya nak tanya berkenaan rawatan lasik yang cik buat.
    mata cik ok tak selepas buat lasik. teringin jugak nak buat. kebarangkalian untuk rabun balik tinggi tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussalam..Alhamdulillah dah genap setahun buat. So far ok. Kebarangkalian rabun balik tu ada atas faktor umur tapi bak kata doktor lambat lagi la.

      Delete
  2. Salam ..boleh sy tahu power spek puan sebelum buat lasik berapa ya?

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. Maaf lambat reply. Saya betul-betul rasa selesa selepas 2 minggu. Dah boleh drive malam, dah boleh rasa selesa. Follow ja time check up yang doc bagi.Nanti doc akan bagitau progress dan keadaan mata. Macam selepas check up 6 bulan, doc confirmkan yang saya dah bole berenang.

      Delete
  4. salam cik.. nak tanya. harga pakej ikut power mata kita or x

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf lambat reply..harga pakej standart..x ikut power mata. Ada 4 ja pakej kat dr razak.
      1) relax smile
      2) femtolasik
      3) pakai blade (x ingat nama)
      4) special case utk silau

      Delete
  5. Assalam cik. Kalau mata ada selaput mata boleh buat tak kt situ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussalam. Ya bole. Apa2 boleh call klinik tu terus @ tengok kat fb Pusat Pakar Mata Dan Lasik Utara.

      Delete
  6. Assalamualaikum, sekarang tahun 2021 mata cik ok tak? Still terang and tak rabun ka?

    ReplyDelete
  7. Cik sebelum buat lasik silau berapa ya or takda silau.

    ReplyDelete
  8. Ada tak risiko mata buta akibat buat lasik?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hurmmm..ini kena yang pakar dalam bidang menjawab. Cuma berpandukan info yang saya dapat sebelum lasik, lasik ni kategori pembedahan low risk.

      Delete
  9. Assalam saya nk tanya berapa hari recovery days yg diperlukan untuk boleh buat office work semula ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikummussalam..klinik bagi mc seminggu..operate hari Isnin..Isnin depan nun saya masuk office dah..keja macam biasa dah, boleh tgk komputer mcm biasa dah. Hari kedua saya dah boleh drive.

      Delete
  10. Assalamualaikum..maaf nak tanya..sy ada terbaca yg selepas lasik mata x boleh kena air.. so cmna dgn solat? Blh ambik wudhuk x?

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikummusalam..bole..lalukan air ke muka cuma jangan tekan bahagian mata

      Delete