Friday, June 29, 2012

Siwak

Salam keberkatan dan rahmat pagi Jumaat yang barakah. Pagi Jumaat ni nak cerita pasal salah satu sunnah nabi yang semakin dilupakan. Bersiwak @ bersugi. Dah lama saya mengenali kayu sugi ni, tapi sekadar di pandang je la. Sehingga satu hari saya mengadu kepada kawan saya yang gigi saya sgt sensitif, dah tak tau nak pakai berus gigi macam mana.

Rupanya bersiwak ni bukan sahaja menguatkan gigi, tapi fadilat yang paling best adalah melancarkan tutur kata kita, melembutkan lidah. Mula2 saya pakai malam dan tengah hari sahaja sbb pagi saya masih perlukan ubat gigi (bau pudina). 2 bulan selepas tu mmg tinggal terus berus gigi. Dan sekarang ni dah hampir 4 tahun saya menggunakannya. Memang puas hati.
 

6 comments:

  1. eeeh...pkai nie xyah pkai ubat gg erk?

    ReplyDelete
  2. X yah dah..aku guna dah nak dkt 4 thn..n mmg best giler

    ReplyDelete
  3. Aku dr masa kat pulau aman tu hri nk cr....xjugak cr....t nak ajak hg p bli larr....

    ReplyDelete
  4. Ories beb..so far dok bli kat 1 kdai ja kat kulim.

    ReplyDelete
  5. kulim? mak aii....dekatnye....ekekeke....dia ada banyak jenis kew?

    ReplyDelete
  6. So far prnh tgk 2 jenis ja. Tp jenis kayu itam yg aku dok guna tu kdai kat kulim ja da juai..

    ReplyDelete