Monday, October 22, 2018

"First Aid Kit" Seorang "Hiker"

Selama hampir setahun mendaki saya tak pernah kisah pasal first aid kit. Pada saya itu tugas gogo untuk sediakan. Sehinggalah saya mendaki Gunung Kemerlong untuk kali kedua lepas Aidilfitri tahun ni. Dah nak sampai ke starting point tiba-tiba saya rasa tapak kaki kiri sakit sangat. Jejak saja tanah terus berdenyut. Nasib baik masa tu dengan kecik, duduk kejap lunjur kaki. Kecik tekan tapak kaki. Still berdenyut, nak bangun pun tak boleh. Alhamdulillah masa tu Kak Citra dan sorang lagi hiker sampai kat kami. Terus brother tu buka ors bancuh dengan air dan terus bagi saya minum.

Sejak dari itu saya terus order first aid kit yang comel ni kat shoppe ja harga dalam RM5.99. Ada la serba sedikit alat bantuan kecemasan dan ubat-ubatan yang penting.

Ni la rupanya kit comel.

Isi dalamnya.

Gunting kecil, plaster....

ORS @ air garam..mencegah kaki cramp.

Yang wajib ada panadol, ubat tahan sakit.

Vitamin C solouble. Sambil bagi sedap ayaq.

5 comments:

  1. byk juga ada dalam tu...nak plaster adik x? ada bentuk bunny...

    ReplyDelete
  2. menarik nyer.
    asben aida hiker.
    tapi xde plak dibawa nyer first aid kit gini.
    nanti nak remind dia la.

    done folo tasnim.
    alang2 da blogwalking sini :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. thank aida..nnt belikan husband emergency kit comel tu..mesti dia suka wife dia support minat dia.

      Delete