Thursday, October 19, 2017

Tip Mendaki Gunung Irau, Cameron Highland

Sedikit perkongsian dari saya yang masih baru dalam dunia hiking. Baru menawan 3 gunung termasuk irau. Selebihnya hanya latihan di Tokkun, Bukit Jambul dan Bukit Bendera.

1) Trek Irau : berselut (lagi tambah becak kalau hujan).

2) Kasut yang paling sesuai adalah 'adidas kampung'. Cuma kalau nak lebih selesa tambah pelapik supaya tak rasa sakit bila pijak akaq2 kayu). Selain itu kalau terbenam pun senang nak tarik balik dari lumpur dannnn senang dicuci.

3) Seluar, stokin dan tshirt bole pakai buang ye. So, carilah yang sesuai. Tak sanggup nak mendobi.

4) Ayaq bawak sikit ja. 1.5 L pun dah cukup untuk bersuci, ambil wudhu dan minum waktu turun. Faktor cuaca menyebabkan saya tak minum langsung masa naik. (tp depends atas org juga ye, ini ikut body saya na).

5) Extra stokin, nnt kat peak salin stokin. Kaki kecut tau..5 jam kot kaki tu dok dalam stokin basah.

6) Bawa kain batik (mudah untuk bersuci dan solat)

7) Madu stick (depends atas body masing2, saya lebih suka hisap madu berbanding choki2 @ power bar).

8) Pastikan head lamp ok kalau yang naik tgh malam.

9) Selain training pernafasan, make sure latih sama imbangan badan. Saya banyak kali jatuh dalam selut sbb gagal imbang badan.

10) Baju bersih standby dalam kereta. Habis mendaki powil hantaq ke hotel nova. Kat basement tu ada shower (RM2).

11) Check in la semalam kat CH, pewai bersepai..pastu nak drive balik pulak..mmg syahdu. Tapi kalau padu ok ja.

12) Stick tak perlu, cuma banyakkan latihan imbang badan. Trek berselut, letak stick ja tenggelam kang.

13) Hand glove ok, makesure yang water proof..sayang tapak tangan yang lembut tuuuu (tangan jarang masuk dapoq).

Cukup la takat tu je. Nah saya belanja gmbq trek Irau bertajuk Turun Dalam Tangisan.

Sun rise





My adidas kampung



No comments:

Post a Comment