Monday, August 10, 2020

Setahun Berlalu Siri 3 : Cabaran Mengekalkan BMI Ideal Dan Gaya Hidup Baru

Walaupun dah dapat berat badan dan BMI yang ideal saya masih teringin nak dapat body impian. Jadi baru ni sembanglah dengan coach. Perkara pertama coach suruh naik balik berat badan ke 63kg (eh eh ritu suh turun ni nak suh naik pulak) lepas tu tinggal cardio dan fokus pada training weight. Hohohohoho azab tu tau tak nak fokus main weight ja. So...tengoklah macam mana nanti. Coach memang bising tengok body baru ni, katanya macam orang sakit.

Tapi saya ada satu lagi situasi tak selesai..Peha saya masih berselisih (huhuhuhu)..Tambah bila cuaca panas, kadang-kadang bila jogging lebih 6km mesti kena pakai tight kat dalam. Jadi setelah dipikirin, diperhalusi saya mengambil keputusan untuk maintain weight dan lifestyle baru ni. Cuma nak kena usaha untuk kecilkan sikit ukur lilit peha ni.

Jadi ini antara yang saya akan buat :

1) Maintain senaman kardio setengah jam setiap hari (jogging, step board).
2) Training weight atau aerobik setengah jam setiap hari.
3) 2 kali seminggu ke gym untuk fokus training kaki supaya kaki kuat dan tak mudah injured.
4) Akan mencuba senaman baru untuk menggantikan jogging, mungkin basikal atau berenang.
5) Terus masak sendiri untuk makan tengah hari.
6) Buat jadual workout dan makan mingguan.



Last pic..revolusi setahun bermula 05.08.2019 - 25.07.2020


Doakan saya istiqamah.

No comments:

Post a Comment